Gå til hoved indhold

Fremtidens transport

I Gentofte Kommune sørger vi for, at infrastruktur, byrum og trafiksikkerhedstiltag tilpasses udviklingen, ligesom det skal understøttes, at fremtidens transport skal være grøn, nem, sund og sikker.

Udviklingen i transportsektoren

Transportsektoren er i disse år i en hastig udvikling. Nye muligheder og behov opstår løbende. Der sker en betydelig teknologisk udvikling, og nye typer transportmidler vinder frem. I Gentofte Kommune sørger vi for, at infrastruktur, byrum og trafiksikkerhedstiltag tilpasses herefter, ligesom det skal understøttes, at fremtidens transport skal være grøn, nem, sund og sikker.

Omdrejningspunkterne er styrket cyklisme, der er behandlet særskilt i tema 4, gode trafikknudepunkter i forbindelse med den kollektive transport, styrkede muligheder for delebilisme og god ladeinfrastruktur, der kan hjælpe overgangen til elbilisme.

Trafiksikkerhed og nye transportmidler

Nye transportformer og -mønstre kan medføre behov for ændringer på veje og i byrum. Der skal bl.a. findes plads til elladestandere – både private og offentligt tilgængelige – og der kan blive behov for tilpasningerne på vejene til selvkørende biler, som styrer efter markeringsstriber på kørebanen.

Umiddelbart kan nye transportformer medføre øget utryghed eller nye typer af uheld. Elbiler er sværere at høre, når de kører langsomt, nye hurtige elcykler kan overraske på cykelstierne eller være vanskelige at køre på for seniorer, og elløbehjul kan medføre kaotiske forhold i bydelscentre. Fremtidens bæredygtige transportmidler må dog ikke skabe varig utryghed i trafikken, og indretning af vejnet og byrum skal derfor understøtte de nye transportformer, så grøn mobilitet gives gode og sikre muligheder.

Den teknologiske udvikling af køretøjer kan samtidig være et vigtigt element i kampen for at reducere antallet af uheld med alvorlig personskade, fordi sikkerhedsudstyret i køretøjerne løbende forbedres. Derfor skal vi understøtte denne udvikling.

Grøn omstilling

Overgang til fossilfri transport er en vigtig del af den grønne omstilling, og en succesfuld omstilling af transportsektoren fra fossile drivmidler til el og evt. andre emissionsfri midler kræver, at den tilhørende infrastruktur er veludbygget. Det får betydning for veje, byrum og parkeringspladser.

Vi arbejder allerede på at skabe den nødvendige ladeinfrastruktur. I 2020 opsatte vi 8 offentligt tilgængelige ladestandere. I 2021 opsættes 35 flere - primært i nærheden af trafikale knudepunkter, rækkehusbebyggelser og etageejendomme hvor bilejere typisk ikke har mulighed for opladning på egen grund. Samtidig er der opmærksomhed på andre muligheder for at understøtte villaer og rækkehuse, der ikke har mulighed for opladning på egen grund.

Det forventes, at den fremtidige udrulning af ladeinfrastrukturen vil ske på markedsvilkår, hvor Gentofte Kommune og ladeoperatørerne i tæt samarbejde skal finde egnede arealer til opstilling af et tilstrækkeligt antal offentligt tilgængelige ladestandere.

Læs mere om lademuligheder i Gentofte Kommune

Mål for fremtidens transport

  • Der er udarbejdet en overordnet strategi for udbygning af ladeinfrastrukturen inden 2025.
  • Der er etableret mindst én offentlig tilgængelig lynladerstation inden 2025.
  • Der er etableret én samkørselsbænk og én samkørselsparkeringsplads ved S-togsstationer og større trafikknudepunkter inden 2025.
  • 90 % af Gentofte Kommunes borgere er i 2025 tilfredse med muligheden for kombination af cykel og offentlig transport (Jf. Den Nationale Cyklistundersøgelse. I 2016 foretog Megafon 150 telefoninterviews i kommunen, med en respondentsammensætning, der var repræsentativ for den enkelte kommunes demografi).

Indsatser for fremtidens transport

  • Sikre dynamisk on-line information om de aktuelle muligheder for offentlig tilgængelig lademulighed og mulighederne for etablering private lademuligheder.
  • Sikre, at arealer stilles til rådighed til ladeoperatører efter udbud.
  • Etablere effektive trafikknudepunkter med henblik på at understøtte muligheder for samkørsel og delebilisme samt fremme kombinationsrejser med for eksempel delecykler og andre mikromobile last-mile løsninger.
  • Løbende tilpasse andelen af parkeringspladser i bydelscentre øremærket elbiler til efterspørgslen.