Gå til hoved indhold
Illustration skilt med institution

Fremtidens trafikant

Det skal være trygt at være barn og ung i Gentofte Kommune, og trafiksikkerheden i hverdagslivet skal være høj, uanset om man er på vej til skole, til uddannelse eller til fritidsaktiviteter.

Børn i trafikken

Forældre i Gentofte Kommune kan frit vælge, hvilken skole deres børn skal gå på. Derfor skal alle veje være trygge at færdes på, da de alle som udgangspunkt er skoleveje. Omkring skolerne er der – med udgangspunkt i de lokale geografiske forhold – etableret foranstaltninger, der gør det nemmere og tryggere at cykle til og fra skole.

Færdselslære skal på dagsordenen i undervisningen fra indskolingen til ungdomsuddannelserne. Netværket af færdselskontaktlærere på skolerne har en vigtig funktion og er med til at sikre løbende og systemtematisk undervisning. 84 % af alle skoler har i dag en færdselskontaktlærer, og 42 % af skolerne har vedtaget en trafikpolitik.

Fremtidens trafikanter er aktivt selvtransporterende børn og unge, der vælger sunde og sikre transportformer. Sunde og sikre trafikvaner og trafikal dannelse grundlægges fra barnsben. Børn i alderen 3-12 år har behov for støtte, råd og vejledning og ikke mindst praktisk træning og undervisning for at lære at færdes sikkert i trafikken. Der sker heldigvis kun få alvorlige uheld, hvor børn under 12 år er indblandet, men grundlaget for en sikker adfærd senere i livet dannes i barneårene. Først når børn når 12-årsalderen, er de i stand til på egen hånd at færdes i trafikken på lige fod med voksne.

Unge i trafikken

Fremtidens trafikanter er ud over børn også unge i alderen 16-24 år, og de er desværre overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne. Det skyldes blandt andet, at denne aldersgruppe er kendetegnet ved en risikovillig adfærd. Når unge i denne aldersgruppe er involveret i en alvorlig trafikulykke, sker det oftest i en personbil. Ulykkesstatistikkerne viser, at faktorer som høj fart, spirituskørsel og uopmærksomhed ofte optræder i ulykkerne.

Trafikkultur – gode vaner

Adfærd styres ikke af intentioner, men af vores omgivelser, hukommelse og følelser. Det sker, at utålmodighed, stress eller ubetænksomhed tager over i trafikken. Et godt eksempel er morgentrafikken omkring skolerne. Mange forældre afleverer deres børn i bil, og det skaber ofte uhensigtsmæssige og kaotiske forhold omkring skolerne. God trafikkultur er at tilvælge fællesskabet og handle på baggrund af fællesskabets interesser. Det indebærer vedvarende dialog og aktiv tilstedeværelse ved skolerne om morgenen. Samtidig har vi et stort fokus på forebyggelse gennem kampagnearbejde, hvor vi udover for eksempel kampagneplakater benytter lokale kanaler og sociale medier som platform for at sprede budskaberne.

Fritidsliv

Mange børn og unge benytter sig af foreningslivet i Gentofte Kommune. Undersøgelser viser, at det ofte er i fritiden, at der sker uheld i trafikken. Derfor er det vigtigt at have en dialog med de frivillige foreninger om trafikpolitik og adfærd.

Vej-skole-politi-samarbejde

Gentofte Kommune har et tæt samarbejde med politiet. Sammen med de øvrige 12 nordsjællandske kommuner indgår vi i samarbejde med Nordsjællands Politi i Trafiknetværk Nordsjælland. Vej-skole-politi-samarbejdet betyder, at vi på skoleområdet sikrer en fælles koordination af kampagner og landsdækkende færdselsaktiviteter. Samarbejdet er i høj grad knyttet op på Rådet for Sikker Trafiks årshjul, som vi også følger og støtter op om.

Mål for fremtidens trafikant

  • Alle skoler har formuleret en trafikpolitik inden 2025.
  • Alle skoler har udpeget og om nødvendigt efteruddannet en færdselskontaktlærer inden 2025.
  • Alle frivillige foreninger har været i dialog med Gentofte Kommune angående udarbejdelsen af en trafikpolitik inden 2025.
  • 75 % af alle børn på mellemtrinnet og i udskolingen transporterer sig aktivt til og fra skole inden 2030 (ift. 2021).
  • Andelen af unge, der kører i bil til og fra skole, er reduceret med 10 % i 2030 (ift. 2020).

Indsatser for fremtidens trafikant

  • Støtte op om og styrke netværket af færdselskontaktlærere på skolerne.
  • Deltage aktivt i og styrke samarbejdet i Trafiknetværk Nordsjællands vej-skole-politi-samarbejde.
  • Facilitere cykelteknisk undervisning og leg i skoler.
  • Følge og støtte op om Rådet for Sikker Trafiks årshjul for nationale kampagner.
  • Afprøve potentialet i adfærdsdesign ved at udvikle lokale kampagner, events eller konkurrencer i samarbejde med udvalgte skoler og ungdomsuddannelser for at fremme aktiv transport.
  • Sætte de 10 farligste år på dagsordenen for unge i alderen 15-24 år ved at udbrede Rådet for Sikker Trafiks oplysningskampagner på ungdomsuddannelserne.
  • Støtte op om, at børnehaver deltager i cykelfremmende aktiviteter, benytter Cyklistforbundets eller Dansk Skolecyklings tilbud og deltager i landsdækkende kampagner.
  • Facilitere, at frivillige foreninger arbejder med og sætter deres medlemmers sikkerhed og tryghed i trafikken på dagsordenen.