Gå til hoved indhold

Adfærd og hastighed

For at alle kan færdes trygt og sikkert på veje og stier, arbejder Gentofte Kommune for at skabe rammerne for en trafikal adfærd, hvor det rigtige valg også er det naturlige valg.

Adfærd

For at alle kan færdes trygt og sikkert på veje og stier – til skole, på arbejde, til indkøb og til fritidsaktiviteter – arbejder vi for at skabe rammerne for en trafikal adfærd, hvor det rigtige valg også er det naturlige valg. Ansvarlig og hensynsfuld adfærd er den enkeltes ansvar og kræver, at den enkelte er bevidst om, hvad der skaber utrygge situationer.

Gennem årene har vi gennemført projekter inden for adfærdsdesign og -kampagner, og vi har ombygget vejstrækninger og kryds, hvor den fysiske udformning ikke understøttede den ønskede adfærd, eller hvor der var registreret uheld.

Generelt viser både danske og udenlandske undersøgelser, at trafikanterne og deres adfærd optræder som den afgørende faktor i over 90 % af alle uheld, mens udformning af vejen og omgivelserne er medvirkende faktor i omkring 25 %. Køretøjsrelaterede faktorer er medvirkende i under 10 %.

Fremkommelighed

Vi arbejder også for at sikre god fremkommelighed for alle trafikantgrupper. Gentofte Kommune er tæt bebygget, og det begrænser muligheden for at tilpasse vejnettet til den stigende trængsel i trafikken, der har været gennem årtier og fortsat forventes frem mod 2030. Øget fremkommelighed skal derfor skabes på det eksisterende vejnet.

Der er mange gevinster ved at reducere trængselsproblemer. Blandt andet kan mindre tomgang og acceleration reducere CO2-udslippet og trafikstøjen, og mindre smutvejskørsel på mindre veje kan give mere trygge lokale forhold.

Tiltag på uheldsbelastede lokaliteter

Uheldsstatistik er et vigtigt redskab i indsatsen for trafiksikkerhed. Trafikuheldsdata registreret af politiet er et afgørende datagrundlag for vores arbejde. Politiet registrerer endnu ikke alle færdselsuheld, da de implicerede parter – typisk i mindre alvorlige uheld – klarer sagen på egen hånd. Der er således et stort mørketal, som ikke indgår i statistikken. Det vurderes, at omkring 85-90 % af alle trafikuheld ikke registreres af politiet. Politiets uheldsregistrering er fortsat både vigtig og nødvendig, men den kan ikke stå alene. Gentofte Kommune arbejder løbende sammen med Nordsjællands Politi, Region Hovedstaden og de øvrige kommuner i regionen for at afdække disse mørketal, så vi kan målrette indsatsen endnu mere. Frem til, at datagrundlaget udvides til at inkludere tal for landspatientregisteret og akutmodtagelserne, måles antallet af uheld i forhold til de politiregistrerede.

Hastighedsplanlægning

Hastighed har stor betydning for omfanget af skade ved færdselsuheld. Derfor er det vigtigt at sikre, at hastighedsgrænserne overholdes.
Oplevet utryghed i trafikken er ofte relateret til hastighed. Ofte er der ikke tale om et reelt trafiksikkerhedsproblem. I stedet er det omstændighederne omkring vejudformningen og kompleksiteten i trafikken, der skaber en følelse af, at der køres for stærkt.

Gentofte Kommune følger hastighedsniveauet på vejnettet meget nøje. En gennemgang af alle hastighedsmålinger udført i perioden 2018 – 2020 viser, at der på langt de fleste veje bliver kørt med gennemsnitshastighed under det af politiet fastsatte acceptable niveau for vejtypen. Der er dog nogle få strækninger på overordnede trafikveje med for højt hastighedsniveau målt i forhold til gennemsnitsfart.

Uopmærksomhed

Uopmærksomhed i trafikken er på samme måde som hastighed en medvirkende årsag til trafikuheld. Vi har derfor et stort fokus på uopmærksomhed, og gennemfører forebyggende indsatser ved at deltage i Rådet for Sikker Trafiks landsdækkende kampagner og anvende lokale kanaler og sociale medier. Samarbejdet med de øvrige 12 nordsjællandske kommuner og politiet i Trafiknetværk Nordsjælland sikrer sammenhæng og fælles koordination på tværs af kommunegrænserne.

Lokal forankring af trafiksikkerhedsarbejdet

Trafiksikkerhedsløsninger skal fungere for flest mulige. Trafiksikkerhed og tryghed skal forankres lokalt – derfor er den lokale dialog essentiel, så vi sammen skaber en bevidsthed om at tage ansvar og hensyn til hinanden i trafikken.

Mål

  • Antallet af strækninger på overordnede trafikveje med for højt hastighedsniveau er reduceret med 50 % inden 2025 (ift. 2018-2020).
  • Opfylde det nationale mål om, at antallet af politiregistrerede uheld med personskade er reduceret med 20 % inden 2030 (ift. 2020).

Indsatser

  • Fortsat deltage i arbejdet med at afdække mørketal i ulykkesstatistikken i tværfagligt og tværkommunalt samarbejde.
  • Gennemføre adfærdsregulerende tiltag, der øger trafiksikkerheden med henblik på at bekæmpe uheld og reducere hastighedsniveauet på udvalgte lokaliteter – eventuelt understøttet af anlægstekniske tiltag.
  • Gennemføre fysiske tiltag til forbedring af trafiksikkerheden i udvalgte kryds.
  • Gennemføre trafiksikkerhedsrevisioner (systematisk og uafhængig granskning af trafiksikkerhedsforhold for alle trafikantgrupper) i nye vej- og trafikanlæg.
  • Gennemføre trafiksikkerhedsinspektioner (systematisk og periodisk tilbagevendende vurdering af sikkerhedsforholdene) på alle veje.
  • Gennemgå vejnettet med henblik på at udpege lokaliteter, hvor hastighedsniveauet er for højt.
  • Vurdere og gøre brug af de tilgængelige muligheder for at fastsætte hastighedsgrænser specifikt tilpasset lokale forhold i det pågældende område.
  • Gennemføre faste årlige trafiktællinger.
  • Anvende mobile fartmålere som adfærdsregulerende tiltag og med henblik på at udføre hastighedsmålinger.
  • Deltage i Rådet for Sikker Trafiks landsdækkende kampagner.
  • Udvikle og etablere konkrete løsninger til at forbedre trafikafviklingen på udpegede strækninger med trængsel.
  • Sikre vedvarende dialog med grundejerforeningerne.